Procedura ma na celu utworzenie wewnętrznego kanału umożliwiającego zgłaszanie nieprawidłowości w Ośrodku Integracji Społecznej oraz zapewnienie poufności i ochronę tożsamości osoby dokonującej zgłoszenia nieprawidłowości (zwanego dalej „Sygnalistą” lub „Zgłaszającym”), jak również jej ochronę przed działaniami odwetowymi oraz promowanie i nadzór nad zgodnością z prawem i etyką biznesu działań Pracowników, współpracowników Ośrodka Integracji Społecznej.
Wdrożenie Procedury stanowi realizację obowiązków, o których mowa:
- w ustawie z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów;
- w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
Funkcjonowanie Ośrodka Integracji Społecznej uwzględnia interesy społeczne, ochronę środowiska, zdrowia, relacje z różnymi grupami społecznymi i biznesowymi, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania korupcji oraz powstawanie innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz Ośrodka, jak i wśród partnerów biznesowych.
Celem procedury jest ukształtowanie efektywnego i jednolitego systemu informowania o nieprawidłowościach w Ośrodku Integracji Społecznej, poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty.
Procedura określa w szczególności:
- zakres nieprawidłowości objętych procedurą,
- zakres osób uprawnionych do dokonania zgłoszenia,
- zasady zgłaszania nieprawidłowości przez osoby uprawnione do dokonania zgłoszenia,
- odpowiedzialność w procesie zarządzania nieprawidłowościami,
- proces rozpatrywania oraz zarządzania nieprawidłowościami,
- zasady zachowania poufności, w szczególności zasady zachowania w tajemnicy dokonanych zgłoszeń nieprawidłowości przez sygnalistów oraz tożsamości osób dokonujących zgłoszeń.
Zgłoszenia nieprawidłowości mogą być przekazywane jedynie za pośrednictwem następujących kanałów kontaktu:
- za pośrednictwem dedykowanej skrzynki poczty elektronicznej na adres email: naruszenia@ois.org.pl
- w formie listu sporządzonego na papierze i skierowanego na adres korespondencyjny w podwójnej kopercie, gdzie wewnętrzną kopertę należy opatrzyć dodatkowo dopiskiem: Koordynator ds. naruszeń, Ośrodek Integracji Społecznej, ul. Prosta 47A, 65-783 Zielona Góra z dopiskiem „NARUSZENIA”
- osobiście poprzez spotkanie z Koordynatorem ds. naruszeń.